ALUAN

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Semoga anda mendapat sedikit sebanyak manfaat dari blog ini. Saya suka membaca buku buku pembangunan diri dan motivasi sejak tahun 1990an semasa belajar di universiti. Banyak juga ilmu motivasi dan pembangunan diri atau modal insan yang saya perolehi semasa penglibatan dalam industri multi level marketing atau network marketing. Ebook Network Marketing, IMPIAN ANDA MENJADI REALITI http://www.scribd.com/doc/219244162/NETWORK-MARKETING-IMPIAN-ANDA-MENJADI-REALITI

Sepanjang kerjaya sebagai guru, saya suka memberi kesedaran dan motivasi supaya pelajar bersemangat memajukan diri dalam akademik, badan berunifrom dan sukan. 

Konsep motivasi yang mula mula diperkenalkan kepada pelajar pada tahun 2003 ialah WAWASAN DIRI PELAJAR yang terdiri dari 5 perkara iaitu BELA NASIB DIRI, BELA NASIB KELUARGA, GENGGAM KEIMANAN, GENGGAM KEJAYAAN, GENGGAM KECEMERLANGAN.

Seterusnya pada tahun 2007 saya perkenalkan MOTIVASI MODAL INSAN JUARA. 
Penerangan konsep motivasi ini boleh dibaca dengan mengklik menu diatas. MOTIVASI MODAL INSAN JUARA mempunyai RASIONAL dan OBJEKTIF tersendiri. Aspek penting yang ditekankan ialah SEMANGAT JUARA, PEMIKIRAN JUARA, SIKAP JUARA, ILMU JUARA, KEMAHIRAN JUARA dan PENGALAMAN JUARA. Ebook



Disamping memotivasikan dan memberi kesedaran kepada pelajar, saya juga memikirkan cara mengulangkaji yang terbaik kepada pelajar. TEKNIK FOKUS PINTAR A+ adalah satu cara untuk pelajar mengulangkaji dengan sistematik bagi subjek KIMIA SPM. Ebook



TAMAN INSPIRASI JUARA adalah satu idea untuk menanamkam pemikiran dan sikap positif dalam diri pelajar sekolah dan mahasiswa IPT melalui penglihatan dan pembacaan perkataan tertentu yang di letakkan di sesuatu taman yang selalu dilalui atau dilihat oleh pelajar sepanjang hari persekolahan. Ebook



Dapat diskaun berbelanja guna mykad anda, pengaktifan FREE, klik
http://mssp-sys.aj.my/JoinUs/JoinUs.aspx?a=131021047319
website syarikat www.mykad.aj.my
Semoga kandungan blog ini memberi manfaat kepada semua. Saya mohon kemaafan jika terdapat sebarang kekurangan di dalam blog ini. Terima kasih kerana sudi membaca.

Wabillahitaufik walhidayah.. datang lagi selalu

TEXT DAN GAMBAR AKTIFKAN MYKAD


Assalamualaikum, salam sejahtera
Dapat diskaun berbelanja guna mykad anda, pengaktifan FREE, klik

http://mssp-sys.aj.my/JoinUs/JoinUs.aspx?a=iiQMjZSY9DO5Wql4ivKjCQ%3D%3D
website syarikat www.mykad.aj.my

FOKUS PINTAR A+

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

TEKNIK ULANGKAJI FOKUS PINTAR A+ KIMIA T4 DAN T5

HARGA RM50 UNTUK DAPATKAN 2 BUKU T4 DAN T5
RM30 UNTUK 1 BUKU T4 ATAU T5

HUBUNGI CIKGU ZAIFUL 
SMS/TEL/WHATSAPP 013 2864786



                                                                                                                          





















HARGA RM50 UNTUK DAPATKAN 2 BUKU T4 DAN T5
RM30 UNTUK 1 BUKU T4 ATAU T5

HUBUNGI CIKGU ZAIFUL 
SMS/TEL/WHATSAPP 013 2864786

mssp



Assalamualaikum dan salam sejahtera
BAGAIMANA HARI HARI DAPAT DISKAUN BELI BARANG
Aktifkan/Daftar nombor mykad dlm sistem MSSP adalah PERCUMA;



Dapat diskaun berbelanja guna mykad anda, pengaktifan FREE, klik
http://mssp-sys.aj.my/JoinUs/JoinUs.aspx?a=131021047319
website syarikat www.mykad.aj.my

Faedahnya;
1.Dpt diskaun bila membeli di kedai yg telah sertai MSSP.
2.Dapat nilai mata RM1=1Mata, boleh tebus barang, tiada expired date.
3.Tiada yuran tahunan
4.Tiada tarikh luput
5.Tiada bawa kad lain, hanya nombor mykad.



BERBELANJA HARGA DISKAUN GUNA MYKAD

Senarai kedai dapat DISKAUN guna MYKAD  

page mssp

BORANG PENGAKTIFAN

PERCUMA PENGAKTIFAN MYKAD PROGRAM MYKAD SMART SHOPPER
SILA ISIKAN BUTIRAN DAN KLIK SUBMIT FORM

DISCOVER APPS

DISCOVER APPS

kata hikmah

"PELUANG BESAR YANG

TAK SEMUA ORANG JUMPA,

WALAU RAMAI YANG MAHU,

JUGA RAMAI ORANG

YANG TAK TAHU,

ANDA SANGAT BERTUAH

JIKA MAHU AMBIL TAHU,

ITULAH RAHSIA REZEKI

DARI ALLAH "

=Cikgu Zaiful usahajaya

ferrari 458 merah


bmw coklat saloon


bucatti veron


kereta sport merah tepi pantai


bmw putih saloon


bmw sport merah


lexus merah sport


bmw merah saloon


Wednesday, 30 April 2014

GANDAKAN KEKAYAAN DENGAN BERSEDEKAH

 SUMBER 

Salah satu hikmah yang saya belajar akhir-akhir ni ialah, kalau nak Allah gandakan rezeki, perbanyakkan sedekah. Allah akan ganti 10 KALI GANDA. Ada satu hari tu, saya nak test power untuk kuatkan keyakinan saya tentang janji Allah. Ada seorang student belajar Mesir dalam kesempitan. So, saya sedekahkan RM50, keluarkan dari tabung infaq bisnes kami. Seminggu lepas tu, Allah ganti balik dengan 3 urusniaga yang untungnya sekitar RM1,100! 20 KALI GANDA! Alhamdulillah…
Kami untung bersih sekitar RM1,000 sebab setiap hasil untung bisnes, kami akan potong 12.5%. 10% kami kembalikan ke tabung infaq, 2.5% kami masukkan ke tabung zakat.

Bersedekah Dulu, Baru Datang “Kaya”

Nasihat saya pada semua sahabat, kalau rasa sempit, perbanyakkanlah sedekah. Masa saya sempit dulu, saya pun lokek bersedekah sebab saya rasa untuk diri sendiri pun tak cukup, macam mana nak keluarkan sedekah? Tapi sampai satu masa, saya fikir sampai bila nak lokek macam ni. Then, saya start sedekah sikit-sikit. Mulakan masukkkan duit dalam tabung masjid RM1 seminggu. Lama-lama, sedekah tu makin hari makin bertambah sampai ianya dah jadi habit.
Pesan Chef Li, kalau ada orang mintak sedekah, bagi jer walaupun seringgit. Tak banyak tak apa, asalkan berterusan kata Nabi. Samada mereka betul-betul susah ataupun ‘sindiket’ itu bukan kerja kita. Kalau bagi dengan ikhlas, Tuhan pasti akan balas, insyaAllah.

Rezeki Lebih Lapang Bila Bersedekah

sedekah menjadi kayaStart dari situ lah, saya perasan rezeki kami makin hari makin lapang, alhamdulillah… Dulu, nak dapat EXTRA income RM10 sebulan pun punyalah payah. Tapi sekarang, setakat RM1,000 sebulan tu biasa jer. Pendek kata, sambil ‘main-main’ pun boleh dapat, alhamdulillah.
Dan memang macam tu lah yang saya perhati. Ada seorang sahabat saya yang kerjanya biasa jer, tapi dia memang suka belanja kawan. Kalau keluar minum-minum, memang tak pernah sempat saya bayarkan. Mesti dia jer yang bayarkan dulu. Dan saya tengok hidup dia senang jer dan boleh dikatakan tak ada apa-apa masalah kewangan walaupun kerja taklah seberapa.
Memang benarlah janji Tuhan. Barang siapa yang keluarkan infaq, PASTI Dia akan ganti balik dengan nilai yang berkali-kali ganda banyaknya.
Wallahu a’lam.
“Barang siapa membawa amal yang baik maka baginya (pahala) sepuluh kali ganda amalnya” [Al-An’aam 6:160]
“Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai: seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui” [Al-Baqarah 2:261]

Zulkifli
Damansara Damai
28 Disember 2011
3 Safar 1433

Kesimpulan:
  • Kena bersedekah dulu baru Allah bagi kaya, bukannya kaya dulu baru nak bersedekah. Biasakan diri bersedekah sebelum Allah bagi kaya sebab takut bila dah kaya kita jadi kedekut untuk bersedekah. Nauzubillah.
  • Hikmah bersekah bukan sekadar menggandakan kekayaan, tetapi ia penghapus dosa, membersihkan harta, menghindarkan bala, menyembuhkan penyakit dan mengundang pertolongan daripada Allah.

Nota: 4 Kelebihan Sedekah

#1 – Mengundang Rezeki
“Perumpamaan (pahala) orang-orang yang membelanjakan hartanya di jalan Allah adalah seperti dengan sebiji benih yang menumbuh tujuh tangkai, dan pada setiap tangka itu pula terdapat seratus biji. Allah melipat gandakan (pahala) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui” [Al-Baqarah 2:261]
#2 – Menolak Bala
Rasulullah s.a.w bersabda “Bersegeralah bersedekah sebab bala tidak pernah mendahului sedekah”.
#3 – Menyembuhkan Penyakit
Rasulullah s.a.w bersabda “Ubatilah penyakitmu dengan bersedekah”.
#4 – Memanjangkan Usia
Rasulullah s.a.w bersabda “Perbanyakkanlah sedekah, sebab sedekah boleh memanjangkan umur”

Nota : Dalil Menggalakkan Bersedekah

“Wahai orang-orang yang beriman, belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian dari rezeki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari yang pada hari itu tiada lagi jual-beli dan tiada lagi persahabatan akrab dan tiada lagi syafa’at” [Al-Baqarah 2:254]
Syaitan menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir).” [Al-Baqarah 2:268]
Seorang hamba berkata: “Hartaku! Hartaku!”. Sesungguhnya yang dimiliki dari hartanya hanya ada tiga; Apa yang dipakai kemudian usang, yang dimakan kemudian habis, yang diberikan kepada orang lain dan mendapat kepuasan. Selain itu, semuanya akan pergi dan ia tinggalkan untuk manusia.” (Hadis Riwayat Muslim”
“Apabila mati seorang anak Adam, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan, dan anak yang soleh yang mendoakan untuknya.”. (Hadis Riwayat Muslim)
“Sesiapakah yang mahu memberikan pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepadanyalah kamu dikembalikan.” [Al-Baqarah 2:245]

No comments:

Post a Comment